מחשבות על עולם האימון ועולם החינוך

נקודת המוצא שלי כשאני חושבת על חינוך כרוכה בכאב.
ל"כווולם" אכפת מחינוך באופן כללי.- ממה שקורה לנוער בארץ, ממה שפוגשים הילדים שלנו בין כתלי מערכת החינוך. נראה גם שכל אחד מבין מה צריך לעשות ומטיח זאת השכם והערב במורים ואנשי חינוך ורבים היועצים והמקטרגים על המערכת.

מנגד אני נפגשת עם לא מעט מורים ואנשי חינוך .הם חווים בעקר עומס ,שחיקה ועייפות.הריטואל היומי של "להחזיק כתה",התסכול התמידי כמעט של התנהלות בפער בין האמונה בחינוך והוראה לבין חוסר במשאבי זמן ואנרגיה לנהל תקשורת איכותית בין-דורית. התסכול בשל הוויתור על החינוך שהוא מתן דוגמא אישית ויכולת להיות משמעותי לטובת "הספקת החומר" ריצוי המפקח/מנהל/תכנית הלימודים/ההורה וגם התלמיד עצמו.
מחקרים מצביעים על כך שפרמטרים של ניהול אינטראקציות פר יחידת זמן של 45 דקות שיעור וכן קבלת החלטות בשיעור - גבוהות לאין שיעור מכל מקצוע אחר. מספר ההחלטות של מורה מול כיתה ממוצעת בשיעור אין להן אח ורע בשום מקצוע אחר.
כל אלו מהווים גורמי שחיקה ותסכול ראשונים במעלה.
אבל הנה התבשרנו שיש גם מורים אחרים, כאלה שמצליחים ליצר תקשורת אמיתית ומהווים מודל לחיקוי אצל תלמידיהם, שגם "מספיקים" ללמד חומר וגם ללמד איך ללמוד, שנהנים מעבודתם ומרגישים משמעותיים ביותר ומלאי סיפוק ואנרגיה.
גם אנו נתקלים בהם מדי פעם.
האימון בוחר להדגיש את היכולות הללו של המורים, לפתח אותן ולאמן אותם לתקשורת אחרת עם הגורמים אתם הם בקשר בתוך ומחוץ למערכת. האימון רואה במורה מטרה מרכזית בהיותו סוכן השינוי הקבוע העומד מול התלמידים.
האימון, כמו החינוך, עוסק בבסיסו בהקניית מיומנויות. הקניית מיומנויות לימודיות רגשיות וחברתיות המושתתות על ערכים.
האופן שבו האימון עובד ממקום של תובנות עמוקות של אופני תקשורת העומדים לשרותינו גם "מפיל אסימונים" למתאמנים וגם מאמן אותם להפוך את התובנות המתקבלות להרגלים ישימים שישרתו אותם להשגת מטרותיהם.

כשמתקיים תהליך של אימון מול מנהל/ת מורה הורה ותלמיד מתגלה שדה אפשרויות מדהים, מרגש וכזה המספק שינוי שמביא, בעבודה תהליכית משמעותית, גם תוצאות במהלך תקופה קצרה, יחסית.
אנו כמאמנים,חווים זאת פעם אחר פעם עם המאומנים שלנו .
נכון שתכניות ותכנים שונים הם כלי חשוב ולכן נכתבו הררי תכניות ופרויקטים על כל נושא ומיומנות הקשורים לחינוך.הבדיחה הנפוצה בין וותיקי המערכת :"תפתח את הארון יפלו עליך כל התכניות שנכתבו בנושא עד שיכסו אותך", הגורם האנושי שמעביר ומאמן בתכנים הוא ,מסתבר, ללא תחליף.
לכן מאמן מנוסה שממשיך להתאמן בעצמו והוא בעל מוטיבציה ומיומנויות מקצועיות גבוהות, הוא המתאים ביותר לעבודה מול המורים, ההורים ושאר הגורמים השייכים למערכת.
בהכירי את המאמנים העובדים בקבוצתי ובהכירי את העולם של החינוך ממנו אני באה , אני רואה את הברכה הענקית שתצמח מאיחוד הכוחות האלה בעבודה משותפת שתצמיח בוגרים איכותיים ממערכת החינוך שלנו.

בישראל אין הרבה מחצבים ואוצרות טבע. מי יש לנו יותר מהילדים שלנו?

כולנו גם בוגרי המערכת גם הורים בה או עובדים בה – אין לי ספק שהשקעה בחינוך היא החשובה ביותר לכולם.
בברכה,
מובית מנור
054-4989520

1 comments:

אנונימי אמר/ה...

הי יקרה -

כבוד והערכה רבה,

איתך - איציק